8/8 2012
Trusefortøyning… Det har ingenting å gjøre om fortøyning av
truser… Men den fortøyningen man foretar seg i nattens mulm og mørke, kun iført
trusa på kaien.. Når man har ligget våken i en time og hørt på knirkingen av
tau mot metall.. Og man vet så jækli godt at fortøyningene er gode og solide,
men lyden får en til å ønske at man hadde en fortøyning til.. Bare sånn i
tilfelle… Tenk hvis man våkner opp midt på natten og så ligger man midtfjords….
Og etter to timer våking, blir man forbanna og stuper ut av køya ramler ut på
kaia og setter ikke bare en, men 3 fortøyninger ekstra… I tillegg til dem 4 man
allerede har. Og ettersom tauet er ganske langt kan man noen steder få ut enda
2 tamper bare fordi tauet er langt nok. Hvilket resulterer i hele 9
fortøyninger. 5 av disse er fortøyninger som holder båten på plass… 4 av dem er
det jeg kaller for psykiske fortøyninger. Hvis den ene skulle ryke så ligger
det en rett bak som er et kusehår slakkere slik at den umiddelbart kan overta
funksjonen til den potensielt røkne fortøyningen. Og vips så sover jeg som en
stein, og våknet ikke før klokken var 11…. Langt etter min planlagte oppgang…
Og dagen blir litt sånn forpurret av et bomullshode.
Jeg vil påstå at jeg har Hundvågs best fortøyde båt!!!
Og så vil jeg vise et bilde av min fabelaktige motor…
Slik ser den altså ut.
Og slik ser jeg ut etter å ha tilbrakt tid sammen med den J
Motoren er som du kan se ganske ny. Faktisk 2012 modell. Den
ble operert inn i februar 2012 og var akkurat ferdig innkjørt da jeg tok over
Marielle. Den yter 42 hester, og det syntes jeg var litt rart for en så stor
båt. Jeg hadde forventet meg minst 50 -80 hester.. Det er jo tross alt noen
tonn som skal forflyttes. Men eieren bedyret at det var plenty…
Og jeg må si at jeg er ganske fornøyd. Den marsjer enkelt og
elengant på 2200-2400 omdreininger og da gjør jeg hyggelige 7,5 knop. Kan dra
på på full guffe og da gjør jeg 8,5 – 9knop, men da bråker det og moroen er
ikke helt happy… Jeg aaaaner ikke noe om propellen annet enn at jeg synes den
såg ganske fin ut, samt at eieren sa at den var god… Han hadde spurt etter
anbefaling på propellstørrelse, og så hadde han sagt: ”fint jeg tar ikke den du
anbefaler, men en størrelse større”. Og jaggu blei det bra!
Jeg har fått teste båten i frisk bris midt i trynet og
ganske store bølger, og til og med da gjorde Marielle 6,8 knop uten å nøle… Jeg
har trua på Craftsman Mitsubishi….
Den starter sååå vakkert hver eneste gang… Og så er den ikke
særlig tørst heller… Tankmåleren min er dessverre avgått med døden, en tragisk
død for så vidt, men etter mine nøye utregninger skulle det være brukt ca 40
liter diesel siden forige gang jeg fylte, og fordi jeg lider av et uhelbredelig
bekymringsgen ( det skal jeg blogge mer om senere) så var jeg sikker på at jeg
hadde brukt minst 80 Liter… Og for å ikke gå tom for diesel midt i gandsfjorden
og måtte bli tauet inn av redningsselskapet og gjennomgå tyn av hele
Båtrogaland (synes jeg ser overskriften: ”fortvilet og desperat kvinne i
havsnød- hadde gått tom for diesel) drog jeg for å bunkre her om dagen… 20 liter gikk det på tanken … så var den stappa
full! Og redningsaksjonen var avlyst. Jeg ble litt perpleks for jeg har regnet
med 4,5 liter i timen… Vel… Jeg regnet egentlig med 6 liter i timen, bare for å
tilfredsstille bekymringsgenet mitt…
Fniser! Du skriver så bra og beskrivende!! Jeg skjønner ikke halvparten av det du skriver, imponert over deg!
SvarSlettHa en flott Onsdag!! Vi ser Kristiansand nå, skal inn og kjøpe oss kjøleskap som ikke drar så mye strøm.
Åsså chips, øl og andre fornuftige eller uforbuftige saker, vi har ferie!!!
Tom for diesel? Taues til kai?
SvarSlettEr ikke skjønnheten din en, ehrm, seilbåt?
Bjørg, tusen takk!! Heldige dere som er i Kristiansand!!!
SvarSlettØyvind: Joa, men seriøst har du noengang prøvd å seile en 48 til lands med seil???
Learning by doing?
SvarSlettStrålende blogg, friskt språk.
SvarSlettKos deg med Craftsmannen, Vi andre regner 20 liter Diesel i timen, og kan ikke heise seil.