onsdag 8. august 2012

8/8 2012
Trusefortøyning… Det har ingenting å gjøre om fortøyning av truser… Men den fortøyningen man foretar seg i nattens mulm og mørke, kun iført trusa på kaien.. Når man har ligget våken i en time og hørt på knirkingen av tau mot metall.. Og man vet så jækli godt at fortøyningene er gode og solide, men lyden får en til å ønske at man hadde en fortøyning til.. Bare sånn i tilfelle… Tenk hvis man våkner opp midt på natten og så ligger man midtfjords…. Og etter to timer våking, blir man forbanna og stuper ut av køya ramler ut på kaia og setter ikke bare en, men 3 fortøyninger ekstra… I tillegg til dem 4 man allerede har. Og ettersom tauet er ganske langt kan man noen steder få ut enda 2 tamper bare fordi tauet er langt nok. Hvilket resulterer i hele 9 fortøyninger. 5 av disse er fortøyninger som holder båten på plass… 4 av dem er det jeg kaller for psykiske fortøyninger. Hvis den ene skulle ryke så ligger det en rett bak som er et kusehår slakkere slik at den umiddelbart kan overta funksjonen til den potensielt røkne fortøyningen. Og vips så sover jeg som en stein, og våknet ikke før klokken var 11…. Langt etter min planlagte oppgang… Og dagen blir litt sånn forpurret av et bomullshode.
Jeg vil påstå at jeg har Hundvågs best fortøyde båt!!!

Og så vil jeg vise et bilde av min fabelaktige motor… 




 Det er en Craftsman Mitsubishi 42 hestekrefter.. den går som ei klokke, og så ser den ganske fin ut… Det vet jeg fordi jeg har stått med huet inni motoren i utallige timer, bare for å studere den… Jeg har klappet på den og strøket den ømt over kjølevannsanlegget, jeg har pratet med den og stirret på den med sommerfugler i magen… Og så har jeg forsøkt å gå igjennom bruksanvisningen, og litt etter litt har jeg blitt ganske så god venn med den.
Slik ser den altså ut. 

Og slik ser jeg ut etter å ha tilbrakt tid sammen med den J

Motoren er som du kan se ganske ny. Faktisk 2012 modell. Den ble operert inn i februar 2012 og var akkurat ferdig innkjørt da jeg tok over Marielle. Den yter 42 hester, og det syntes jeg var litt rart for en så stor båt. Jeg hadde forventet meg minst 50 -80 hester.. Det er jo tross alt noen tonn som skal forflyttes. Men eieren bedyret at det var plenty…

Og jeg må si at jeg er ganske fornøyd. Den marsjer enkelt og elengant på 2200-2400 omdreininger og da gjør jeg hyggelige 7,5 knop. Kan dra på på full guffe og da gjør jeg 8,5 – 9knop, men da bråker det og moroen er ikke helt happy… Jeg aaaaner ikke noe om propellen annet enn at jeg synes den såg ganske fin ut, samt at eieren sa at den var god… Han hadde spurt etter anbefaling på propellstørrelse, og så hadde han sagt: ”fint jeg tar ikke den du anbefaler, men en størrelse større”. Og jaggu blei det bra!
Jeg har fått teste båten i frisk bris midt i trynet og ganske store bølger, og til og med da gjorde Marielle 6,8 knop uten å nøle… Jeg har trua på Craftsman Mitsubishi….

Den starter sååå vakkert hver eneste gang… Og så er den ikke særlig tørst heller… Tankmåleren min er dessverre avgått med døden, en tragisk død for så vidt, men etter mine nøye utregninger skulle det være brukt ca 40 liter diesel siden forige gang jeg fylte, og fordi jeg lider av et uhelbredelig bekymringsgen ( det skal jeg blogge mer om senere) så var jeg sikker på at jeg hadde brukt minst 80 Liter… Og for å ikke gå tom for diesel midt i gandsfjorden og måtte bli tauet inn av redningsselskapet og gjennomgå tyn av hele Båtrogaland (synes jeg ser overskriften: ”fortvilet og desperat kvinne i havsnød- hadde gått tom for diesel) drog jeg for å bunkre her om dagen…  20 liter gikk det på tanken … så var den stappa full! Og redningsaksjonen var avlyst. Jeg ble litt perpleks for jeg har regnet med 4,5 liter i timen… Vel… Jeg regnet egentlig med 6 liter i timen, bare for å tilfredsstille bekymringsgenet mitt… 

5 kommentarer:

  1. Fniser! Du skriver så bra og beskrivende!! Jeg skjønner ikke halvparten av det du skriver, imponert over deg!
    Ha en flott Onsdag!! Vi ser Kristiansand nå, skal inn og kjøpe oss kjøleskap som ikke drar så mye strøm.
    Åsså chips, øl og andre fornuftige eller uforbuftige saker, vi har ferie!!!

    SvarSlett
  2. Tom for diesel? Taues til kai?

    Er ikke skjønnheten din en, ehrm, seilbåt?

    SvarSlett
  3. Bjørg, tusen takk!! Heldige dere som er i Kristiansand!!!

    Øyvind: Joa, men seriøst har du noengang prøvd å seile en 48 til lands med seil???

    SvarSlett
  4. Strålende blogg, friskt språk.

    Kos deg med Craftsmannen, Vi andre regner 20 liter Diesel i timen, og kan ikke heise seil.

    SvarSlett